10 CHYB KTERÝMI NIČÍTE VLASY

Od stylingu až po péči o šedivé vlasy –toto jsou nejčastější chyby, na které trichologové upozorňují své klienty.

Někdy nevědomky pomaličku sklouzneme k nevhodné péči o své vlasy. Zjistili jsme pro vás, jaké jsou nejčastější chyby při barvení, česání a stylingu zdravých i poškozených vlasů.

1. Použijte správný kartáč

Kutikula (vrchní obal) pomáhá udržovat vlasy silné a pružné a chrání vnitřní kůru před ztrátou vlhkosti a poškozením. Na rozdíl od kožních buněk se vlasové buňky neobnovují. Takže jakmile je kutikula poškozena, už se neobnoví. Proto je důležité minimalizovat opotřebení této vrchní vrstvy vlasu.

Jednou z nejčastějších příčin poškození kutikuly jsou kartáče z kančích štětin. Ty mohou vyloženě odtrhovat části vlasové kutikuly, oslabovat vlasové prameny a zvyšovat jejich pórovitost. Namísto toho zvolte kartáč, který má plastové, zaoblené špičky. Populární a šetrné jsou také kartáče Tangle teezer. Můžete si i vypomoci  vlasovým olejíčkem, který pomůže vyhlazovat a uzavřít strukturu vlasu před kartáčováním. Když je kutikula naopak otevřena, vlasy mají tendenci se zacuchávat a drhnou o sebe jako suchý zip.

setrny_kartac_na_vlasy

2. Správné česání

Nesprávné rozčesávání může způsobit lámání vlasů, což je častá příčina ztenčování střední délky a konce vlasů. Rozčesávejte vlasy od konců a postupujte trpělivě a s citem. Při rozčesáváním z vrchu hlavy se budou vlasy ještě více zacuchávat a zvyšujete pravděpodobnost lámavosti vlasů a  roztřepení konečků. 

3. Chovejte se k vlasové pokožce, jako k pleti

Přemýšlejte při péči o své vlasy a pokožku hlavy podobným způsobem jako když se staráte o svou pleť. Chovají se podobně a navíc je berete na stejná místa, takže podléhají stejným útokům z ovzduší.

Ráno čistíte a hydratujete svůj obličej přípravky, které vyhovují vašemu typu pleti, takže začněte svůj den umytím vlasům a použitím kondicionéru. Zdraví vlasů je přímo propojeno se zdravím pokožky hlavy. Časté mytí čistí a optimalizuje prostředí na vlasové pokožce. Čisté vlasy odrážejí světlo mnohem lépe než mastné nebo vlasy pokryté prachem a nečistotami z ovzduší.

Stejně jako váš obličej, vaše pokožka hlavy těží z každodenního používání tonika. Pomáhá stimulovat pokožku hlavy a zabraňuje lupovitosti  a přílišnému maštění vlasů. Po vysušení vlasů pomocí ručníku aplikujte toniko na pokožku a lehce jej rozetřete, ale vyloženě nemasírujte.

Ošetřete pokožku hlavy tonikem každý týden, abyste ji udržovali pružnou a pomáhali citlivě odstraňovat mrtvé kožní buňky a lupy. Je známo, že šupinovitá pokožka hlavy způsobuje a / nebo zhoršuje vypadávání vlasů u některých jedinců.

Tip: Nevíte, jaké je nejvhodnější toniko pro Váš typ pokožky? Zeptejte se v trichologické poradně online.

Vlasové toniko
Vlasové toniko

4. Neztrácejte pružnost

Mokrý vlas by se měl roztáhnout až o třetinu své délky, než praskne. To je ale ideální případ. Vlasy postupně ztrácejí svou elasticitu s tím, jak rostou do délky a také díky všeobecnému opotřebení, použitím stylingu nebo barvení a vystavení účinkům UV záření a větru.

Chcete-li obnovit pružnost, použijte intenzivní hydratační masku na vlasy jednou nebo dvakrát týdně. Nám se osvědčila Kolagenová emulze.

5. Kondicionér se nenanáší všude kam to jde

Jedna z nejčastějších příčin zplihlých vlasů je nesprávné používání kondicionéru. Použijte jej pouze na střední délky a konce, kde jsou vlasy starší a potřebují to nejvíce. Pokud nanesete kondicionér i příliš blízko vlasových kořínků, zbytečně je zatížíte vahou a vlasy zplyhnou.

 

Když dojde na padání vlasů …

6. Neignorujte lupy

Většina lidí ví, že když pokožka není v dobrém stavu a je pokryta lupy, tak může způsobit padání vlasů. Škrábání svrbivé pokožky hlavy může také poškodit tkáň a způsobit lámavost vlasů. Chcete-li odstranit lupy rychle a efektivně, aplikujte peelingem organickou rašelinu, která z z pokožky stáhne lupovitost, přemnožené kvasinky nebo třeba nerozpustné silikony z nevhodných přípravků.  Také se snažte vyhnout potravinám, jako jsou plnotučné mléčné výrobky a nápojům jako je bílé víno  – ty obvykle podporují odlupování a svědění.

Lupy ve vlasech
Lupy ve vlasech

7. Ujistěte se, že jíte dostatek bílkovin

Alespoň jednou denně máme někoho na trichologickém vyšetření, kdo tvrdí, že jí neuvěřitelně zdravou a vyváženou stravu. Nejedí sladkosti, snídají čerstvé ovoce a k obědu si dávají zásadně salát trochou kuřete nebo ryb. Toto může být dobré pro vaše tělo, ale není to prostě dost pro vaše vlasy – a špatná strava je velmi častou formou nadměrné ztráty vlasů (také známou jako telogen effluvium).

Zatímco vlasy jsou pro nás neuvěřitelně důležité psychologicky, fyziologicky naše tělo vlastně nezajímají. Jakékoli živiny, které konzumujeme, přicházejí nejprve do základních životních systémů.  A vlasy dostanou úplně vše – co zbyde navíc. Abyste se ujistili, že přijímáte dostatečné živiny pro růst vlasů, měli byste jíst nejméně 120g bílkovin k snídani a obědu – vlasy jsou totiž tvořeny převážně z bílkovin.

Energie vytvářející vlasové buňky klesá po čtyřech hodinách po jídle, takže pokud máte mezi jídly delší prodlevu, dodejte tělu výživově bohatý karbohydrát, jako je třeba čerstvé ovoce nebo celozrnné krekry.

Zdravá strava a vlasy
Zdravá strava a vlasy

8. Vlasy odráží životní styl

Musí vám vypadnout alespoň 15% objemu vlasů, než si vůbec všimnete, že se něco děje. Denně vypadne člověku okolo 100 vlasů a je to normální stav. Často jsou ale nové vlasy tenčí v průměru a kratší do délky – a toto se může nenápadně plížit mnoho let. Zatímco pro vlasy je přirozené, že  jak stárneme  , tak se ztenčují , existují ale faktory, které  mohou proces urychlit – obzvláště pokud jste vyhráli v genetické loterii predispozici k přecitlivělým folikulům.

Poté je tkáň, ze které roste vlas, v určitých oblastech vlasové pokožky příliš citlivá i na normální hladinu androgenních hormonů. A k tomu se přidávají další vlivy, jako je strava, nedostatek feritinu (železa), stres nebo kolísání metabolismu. Jemnější vlasy mají tendenci být oslabené a náchylnější k lámavosti vlasů. Toto celé přispívá k optickému úbytku vlasů.

Proto je důležité při ztenčování vlasů použít celostní přístup:

Chcete-li chránit vaše folikuly před škodlivými vlivy, dbejte o vlasovou pokožku jako o vaši pleť. Postarejte se o to, aby byla čistá, hydratovaná a elastická.

Chcete-li minimalizovat stres, zkuste jógu, pilates a/nebo meditaci.

Chcete-li podpořit růst vlasů zevnitř, dopřejte tělu bohatou stravu  a multivitaminy obsahujícími železo, chlorellu, spirulinu a další.

Chcete-li zlepšit celistvost, sílu vlasů a snížit poškození, používejte šetrné přípravky, které pomáhají uzavírat vlasovou kutikulu.

9. Neurychlujte proces šedivění

Čas, kdy zešedivíte je geneticky určen. Pro některé je to již třeba v 18 letech, zatímco někdo ve svých 40 letech na první šedinu čeká. Příčinou předčasného šedivění ale bývá důsledkem stresu, protože ten může vyčerpat hladiny vitaminu B, takže snížení stresu může být preventivním opatřením.

 

10. Dvakrát měř a jednou barvi

Barvení vlasům dodává hloubku a stíny. Melíry mohou způsobit, že jemné nebo ztenčující vlasy vypadají silněji, protože přidávají textura a objem. Musíte však zajistit, aby přínosy barvení nezastínilo  poškození vlasů.

Snažte se nebarvit vlasy častěji než jednou za osm týdnů, tím zmírníte pravděpodobnost lámání a třepení vlasů. Chcete-li udržet zdravé vlasy mezi barvením, používejte šetrný kondicioner (pokud možno se silikony rozpustnými ve vodě). Nicméně, neexistují žádné důkazy, které by naznačovaly, že barvení vlasů způsobuje padání vlasů nebo jejich ztenčování.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *